Vad bör vi tänka på utöver flytten?
Företagsflytt- viktiga råd utöver ”flyttdagen”
- Bestäm vilket datum och vilka behov Ni har, om det är helger, kvällar eller ifall Ni ska flytta under utbildningsdagar för att minska risken för driftstörningar. Viktigt är också att någon blir ansvarig för flytten som gärna är på plats under själva flyttdagen(allt för att underlätta för den flyttfirman Ni väljer).
- Begär in offerter från olika flyttfirmor, se till att de är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag(annars riskerar Ni att flyttas av en oseriös firma), se till att försäkringar finns vid eventuella skador och att det finns kollektivavtal.
- När Ni har bestämt Er för en flyttfirma så är det dags att bestämma Er för vilka möbler som skall flyttas, eventuella kompletteringar och nybeställningar inför den nya lokalen. Då lokalerna oftast hyrs parallellt så är det bra att låta hantverkarna bli klara i den nya lokalen innan flytten sker(om möjligt).
Gör gärna upp en plan om hur Ni vill att lokalen skall vara möblerad, allt från fikarum till kontorslandskap. Gärna så detaljerat som möjligt. Om möjligt så är det bra att involvera medarbetare i denna process för att alla skall känna sig delaktiga och undvika missnöje med förändringar som sker i verksamheten. - Beroende på verksamhet så kan det vara väldigt viktigt att långt i förväg ha reklamkampanjer för de nya lokalerna och var Ni flyttar, annars riskerar Ni att tappa en kundkrets som inte har fått information om var de nya lokalerna finns.
- Glöm inte att göra flyttanmälan samt;
a. Försäkringar, inom alla områden som Er verksamhet ombesörjer. Eventuella lås- och larmavtal kan vara viktigt att förändra inför flytten. Uppdatera lås- och larmrutiner både internt och med Era leverantörer.
b. Elavtal, värme, kyl, sophämtning etc. kan behöva förändras eller tecknas.
c. Telefoner, datorkommunikation och andra avtal med leverantörer för att telefoner, internet och kommunikation skall fungera så smärtfritt som möjligt under/efter flytten.
d. Parkeringsavtal eller andra avtal som kan påverka Era anställda (friskvårdsavtal etc).
e. Uppdatera kontaktuppgifter på hemsida, visitkort, söktjänster på Internet samt andra informationsblad angående Ert företag som ändras i och med flytten.
f. Andra avtal med leverantörer som Ni har som behöver ha nya uppgifter, allt från kaffemaskinsföretag till städfirmor. - Ändra information i Era bokföringssystem, lönesystem eller andra viktiga program som har Er gamla adress. Detta för att undvika problem med t.ex. fakturahantering och lönespecifikationer.
- Inför flytten är det viktigt att förbereda Era medarbetare på hur deras nya lokaler ser ut och därmed i förväg låta dem veta var de skall ha sin arbetsplats i den nya lokalen.
- Uppdatera uppgifter om banker, postkontor etc. och förändra eventuella fullmakter eller dokument som oftast inte behöver uppdateras så ofta.
- Se till att anlita en städfirma för flyttstäd i god tid, ofta är det mycket jobb både för flyttfirmor samt städfirmor i samband med månadsskiften(därav behovet att boka in i god tid).
- Alla detaljer när det gäller hantverkare inom de gamla lokalerna och de nya lokalerna är viktiga att beställa och förbereda i god tid. Vanligtvis behövs det kopplas ur vatten, el etc. eller förändra saker i den nya lokalen. Annars riskerar Ni att jobba i en byggarbetsplats.
Detta är några tips utöver själva flytten som vi kan ge från Movator Uppsala
Har ni försäkring?
Ja, vi är försäkrade genom Länsförsäkringar i Uppsala. För mer information så kontakta oss, vid flytt av dyra objekt bör Ni alltid kontakta oss i förväg.
Har ni F-skattsedel?
Ja, Movator Uppsala AB har F-skattsedel.
Vårat organisationsnummer är 556890-4691.
Hur lång tid tar flytten och hur mycket kommer det att kosta?
För att ge en rättvis bedömning så kommer vi gärna och besiktar Ert företags lokaler. Allt för att kunna ge en så rättvis bedömning hur lång tid det kommer ta att flytta Ert företag samt en rättvis bedömning av priset.
Vill du att vi kontakta dig?